Hvorfor er storytelling vigtigt?

Storytelling er en vigtig del af kommunikation og markedsføring

Storytelling betyder helt basalt, at “fortælle en historie”. Når du vil markedsføre eller kommunikere et produkt eller din virksomhed, er storytelling nemlig en oplagt mulighed for, at gøre din virksomhed mere unik end konkurrenterne. Storytelling kan fortælles på mange måder. For eksempel ved video, tekst eller billeder. 

Læs herunder hvorfor, og hvordan, du kan bruge storytelling: 

1. Følelsesmæssig kontakt til seerne

Måske kender du allerede til de reklamer i TV’et, hvor man næsten kan blive draget af reklamen? Måske er reklamen trist, og andre gange kan den gøre dig i helt godt humør. Som regel har en følelsesmæssig kommunikation til seeren en måde hvorpå, at kunne skabe opmærksomhed og hjælpe med at forstå et budskab på – og derved også, at huske det. Det bringer værdi til dig, som virksomhed, men også til din målgruppe. 

Følelsesmæssig kontakt

2. Engagerede seere

Storytelling er lig med branding. Når man bruger storytelling, bliver budskabet gjort mere relaterbart og personligt for målgruppen, hvilket er med til at skabe en personlig relation til virksomheden. Derfor er der også en større chance for, at målgruppen har tillid til dig. Når du har den tillid, vil man i højere grad opleve loyale kunder, fordi man netop føler en relation til virksomheden/produktet. Derfor kan man opleve at have en engageret målgruppe, som man forhåbentligt, kan fastholde. 

3. Vær' mere unik end dine konkurrenter

Når man bruger storytelling har man en rigtig god mulighed for, at skille sig ud og gøre sig unik i blandt konkurrenterne. Man kan virkelig vise hvorfor, at en potentiel kunde skal vælge dem og ikke de andre – på trods af, at kompetencerne formentlig er tæt på det samme som konkurrenten. Derfor, vis hvad det er DU/I kan. Hvad gør dig/jer unikke? Hvilken historie vil du gerne have forbundet med virksomheden? Det kan også hjælpe at tænke på sig selv som værende en kunde – hvad ønsker du dig af en virksomhed? 

4. Storytelling er svært - og ikke alle typer budskaber kan fungere

Storytelling lyder som en rigtig god idé. Men det kan være svært, for ikke alle typer af indhold, budskaber og målgruppe fungerer lige godt. Derfor skal der nogle gange tænkes i andre baner. Overvej altid hvad målet er og hvem seerne og målgruppen er. 

Har du brug for hjælp og sparring, hvis du skal have lavet content? Hos VisuTask kan du nemt finde den foto- eller videograf, som kan producere lige netop den historie du vil fortælle, og til den pris du ønsker. 

Vil du ikke gå glip af noget?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få leveret vores videoviden direkte i din indbakke!

.

55+ dygtige foto- & videografer

Hjulpet over 35 virksomheder

Mathias fra VisuTask

Har du spørgsmål til, hvordan I kan bruge storytelling?

VisuTask er Danmarks førende platform inden for foto og video.

Vi har hjulpet mange virksomheder og privatpersoner med at få produceret højkvalitetsbilleder og -videoer.

Tøv ikke med at kontakte os. Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål alle ugens dage!